Nasza placówka została wyposażona w system C-EYE Pro, który służy do diagnozy, terapii i komunikacji naszych uczniów. Prowadzimy terapię indywidualną. C-EYE to nowoczesny sprzęt, który wykorzystuje ruch gałek ocznych i koncentrację wzroku na odpowiednim obiekcie do rozwijania funkcji poznawczych oraz umiejętności komunikacyjnych. Daje to ogromne możliwości dzieciom z mózgowym porażeniem dziecięcym, z ograniczeniami w poruszaniu się, z zaburzeniami rozwojowymi, z zaburzeniami mowy oraz z zespołami genetycznymi. C-EYE jest systemem na tyle uniwersalnym, że stosuje się go również w terapii dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, niepełnosprawnością sprzężoną i w stanie minimalnej świadomości.
C-EYE jako narzędzie diagnostyczne
Przy pomocy C-EYE możemy dokonać subiektywne badanie słuchu oraz sprawdzić – po skalibrowaniu urządzenia – jak u dziecka rozwiniętego są funkcje wzrokowe, takie jak: zakres pola widzenia, czas koncentracji wzroku, umiejętność wodzenia po linii poziomej, pionowej i ukośnej oraz przerzutności wzroku z jednego obiektu na drugi. Możliwe jest także sprawdzenie u dziecka poziomu rozumienia, umiejętności rozpoznawania odgłosów czyli identyfikacji dźwięków, różnicowania głosek, czytania, pisania, funkcjonowania pamięci wzrokowej, myślenia przyczynowo-skutkowego oraz umiejętność wnioskowania i klasyfikowania.
C-EYE jako narzędzie do treningu wzroku
Dzięki systemowi C-EYE możemy poprawić funkcjonowanie wzroku, który obok słuchu jest wiodącym zmysłem w edukacji. Wykorzystywane w tym urządzeniu światło podczerwone dodatkowo stymuluje mięśnie oka, usprawniając ich pracę podczas ćwiczeń. W specjalny panelu Eyefeel’u znajdują się różne gry i zabawy rozwijające u dziecka uwagę wzrokową, poszerzające zakres widzenia, wydłużające czas koncentracji uwagi, kształcące orientację przestrzenną, a także rozwijające rozumienie i elastyczność poznawczą. Te umiejętności przekładają się na codzienne funkcjonowanie dziecka w domu i w szkole. C-EYE jako narzędzie do rozwijania funkcji poznawczych Podczas zajęć z wykorzystaniem C-EYE oraz Eyefeel’a oraz specjalnego programu edukacyjnego – Eyelearn’a rozwijamy u naszych uczniów funkcje językowe, wzrokowo- przestrzenne, pamięć myślenie i wyobraźnię. Poziom ćwiczeń zawsze dostosowujemy indywidualnie do możliwości i potrzeb dziecka. Rozumienie możemy rozwijać zarówno wprowadzając i utrwalając pojedyncze słowa, jak i na już wyższym poziomie zdań lub krótkich tekstów. Przyjazny materiał poglądowy w formie uproszczonych obrazków, fotografii, krótkich filmików sprawia, że dzieci dłużej się skupiają i dzięki temu łatwiej też wypracować wspólne pole uwagi. Wszystko to rozwija słownictwa bierne i czynne dziecka. C-EYE umożliwia przeprowadzanie ćwiczeń rozwijających umiejętności różnicowania poszczególnych dźwięków mowy – samogłosek i spółgłosek, co jest niezbędne na początkowym etapie nauki czytania i pisania, Narzędzie to jest również wsparciem w późniejszej, bardziej zaawansowanej nauce czytania ze zrozumieniem oraz tworzenia własnych komunikatów tekstowych. Ćwiczenia z zakresu myślenia przyczynowo- skutkowego, liczenia, klasyfikowania obiektów, ich kojarzenia ze sobą na podstawie danej cechy, usprawniania pamięci wzrokowej, semantycznej i operacyjnej przyczyniają się do wszechstronnego rozwoju dziecka.
C-EYE jako narzędzie do rozwijania umiejętności komunikacyjnych.
C-EYE świetnie sprawdza się także jako narzędzie do rozwijania umiejętności komunikacyjnych. Urządzenie to daje możliwość wprowadzania indywidualnych treści, np.: zdjęć członków rodziny, zwierząt, ulubionych zabawek, piosenek, co podnosi atrakcyjność zajęć, a to z kolei zwiększa u dzieci motywację do działania i sprawia, że są one bardziej skupione, Dzięki temu można kształcić u nich poczucie sprawczości, wdrażać strategię wyboru lub strategię stop-start. Wspólna aktywność daje okazję do wdrażania modelu naprzemiennego. Nasi uczniowie uczą się informować o swoich potrzebach, wykorzystując fotografie, piktogramy, PCS, system PECS, edytor plansz komunikacyjnych i multimedialnych, a także klawiaturę tekstową. C-EYE całościowo wspiera rozwój dzieci i ich terapię zarówno w szkole jak i w domu. Daje im możliwość, nauki, zabawy a przede wszystkim KOMUNIKACJI.
Nasi terapeuci:
mgr Magdalena Stokłosa
mgr Marzena Gurgul
mgr Beata Duś